Att berätta om varumärket med hjälp av kraften i stories.

Brand storytelling är processen att skapa en relation med potentiella och befintliga kunder genom att berätta en engagerande story. Intresse och värderingar överensstämmer med företagets, vilket skapar en samhörighet.

 

Fakta om brand storytelling 

 

Vad är brand storytelling?

Brand storytelling är att använda en berättelse för att koppla ditt varumärke till dina befintliga och potentiella kunder. Brand storytelling pratar inte om företagets tjänster och produkter. De pratar om värderingar.

 

Syftet med brand storytelling

Syftet med brand storytelling är inte att sälja. Det är att bygga en relation, en samhörighet, runt värdegrund och värderingar. Framgångsrik brand storytelling är när potentiella kunder säger ”Jag gillar vad det här företaget står för. Vad säljer dom som jag kan köpa?”

 

 

Strukturen i brand storytelling

 

Brand storytelling följer precis samma struktur som vanlig storytelling. En bra berättelse innehåller karaktärer, miljö, konflikt, action, klimax och upplösning.

Genom att använda denna struktur kan företaget skapa en story om varumärket som kunderna enkelt kan följa med i  – och komma ihåg den.

Genom att kombinera data, berättelse och kreativitet för att skapa en stark identitet som kopplar dig till dina kunder. När den görs rätt förmedlar denna taktik tydligt vad ditt varumärke är och vad det står för.

 

 

Kunden hjälten i brand storytelling

 

Bra brand storytelling sätter människor som kunden kan identifiera med i centrum av storyn. Människor som står för någonting och vill någonting.

Vi människor vill känna något och vara med av någonting större, att ha ett sammanhang. Bra berättelser, rätt utfört, skapar detta.

Bra berättelser får oss att känna något, vilket ger varumärken enorma möjligheter att skapa genuina personliga kontakter med konsumenter genom att använda stories.

 

 

 

Varför ska man använda brand storytelling?

 

Forskning visar att de flesta köper med sina känslor. Sedan försöker de rationalisera sina köp med hjärnan efteråt. Storytelling har inga problem att nå såväl hjärna som hjärta samtidigt. 

Ju mer ett varumärke når konsumenterna genom berättelser, desto bättre är dina chanser att skapa ett meningsfullt känslomässigt band med dom.

Berättelser är vetenskapligt bevisade för att få en persons uppmärksamhet. Faktiskt, berättelser stimulerar hjärnans aktivitet. När vi läser eller hör handlingspunkter börjar våra neuroner att skjuta – och inte bara i den del av hjärnan som styr språkcentret.

 

 

Kopplingen till företages värderingar är viktigt

Just do it – och vi får direkt bilder i vårt huvud. Bilder kopplade till idrottslig verksamhet på hög nivå. Nike har jobbat medvetet länge med brand storytelling. Allt dom gör genomsyrar denna grundtanke.

På samma sätt är Disneys grundläggande värdering familjelycka – inte nöjesparker eller filmer.

Värderingar är karaktärsdragen hos ditt företag som definierar det. Många företag säger slumpmässigt att deras värderingar är ord som integritet, innovation, etc., men de väljer dessa ord för att de låter trevliga, inte för att de verkligen speglar vem de är.

Ett företags värderingar är det bästa beteendet hos dina bästa medarbetare under deras bästa dagar. Med andra ord, om du värderar den säljaren högt som kommer att böja reglerna för att få den stora affären, då är inte ”integritet” ditt värde; vinna är. Om det verkligen är det du värdesätter, omfamna det.

 

 

Därför är brand storytelling viktigt

Så varför är brand storytelling viktigt? 

Marknaden är mer tuffare än någonsin – och det är svårare att tävla om uppmärksamheten hos potentiella kunder än vad det var för bara några år sedan. 

Dessutom har kundens köpresa förändrats påtagligt. Idag har kunden kontroll över vägen till köp; köp är nu socialt, självstyrt, förtroendebaserat och transparent.

Det bästa sättet att nå en kund som bestämmer vad och när hon ska köpa är att sluta driva dina produkter så hårt och fokusera mer på varför ditt företag överhuvudtaget existerar. När du berättar den här historien och förklara dina värderingar du kommer att engagera kunderna som delar dina värderingar.

När du hittar personer som delar dina värderingar, finns det en mycket bättre chans att de kommer att förbli lojala mot dig

 

 

 

 

 

 

Så hjälper Storypower er att  använda brand storytelling

 

 

Föreläsning med storykonsult Mattias Brännholm

Inspiration & Föreläsning

 

Inspirerande och utbildande föreläsning om storytelling och de möjligheter som gömmer sig i människans mångtusenåriga förhållande med stories.

  • Så funkar storytelling
  • Så kan du använda storytelling 
  • Sälj bättre och driv mer affärer med stories

För skolor, affärsnätverk, säljare, marknadsförare, ledningsgrupper och styrelser.

Workshop & Utbildning

 

Workshop på 1-2 dagar där gruppen lär och tar till sig de dramaturgiska reglerna i storytelling – och applicerar det på sin verksamhet.

För ledningsgrupper, säljare, kommuikatörer, marknadsförare och styrelser.

Brand story. Work shop om kraften i storytelling med Mattias Brännholm.
Bättre presentationer genom att använda strukturen i de dramaturgiska reglerna i storytelling. Martin Sternberg på Capilary Flow investerade två dagar med Mattias Brännholm på Storypower i att göra om sin 45 minuter långa föreläsning inför 450 potentiella kunder. Resultatet blev smått kaos i montern efter föreläsningen. Och den bästa mässan ever...

Rådgivning & Coaching

 

Det går att använda storytelling från ledningsnivå för att utveckla företaget till att operativt hjälpa med att till exempel ta fram ett manus till en film ni ska göra själv.

Oavsett hur kan jag hjälpa er med att använda kraften i storytelling.

För vem som helst som vill bli bättre på att nå ut.

 

Workshop & Utbildning

 

Workshop på 1-2 dagar där gruppen lär och tar till sig de dramaturgiska reglerna i storytelling – och applicerar det på sin verksamhet.

För ledningsgrupper, säljare, kommuikatörer, marknads-förare och styrelser.

 

Rådgivning & Coaching

 

Det går att använda storytelling från ledningsnivå för att utveckla företaget till att operativt hjälpa med att till exempel ta fram ett manus till en film ni ska göra själv.

Oavsett hur kan jag hjälpa er med att använda kraften i storytelling.

För vem som helst som vill bli bättre på att nå ut.

 

Inspiration & Föreläsning

 

Inspirerande och utbildande föreläsning om storytelling och de möjligheter som gömmer sig i människans mångtusenåriga förhållande med stories.

För skolor, affärsnätverk, säljare, marknadsförare, ledningsgrupper och styrelser.

 

 

 

Brand storytelling lyfter bra varumärken till enastående varumärken.

 

 

 

 

Mattias Brännholm konsult affärsutveckling
  • Enda i Sverige certifierad i storybranding.
  • + 20 års erfarenhet av kommunikation och marknadsföring.
  • f.d SVT-journalist, affärsutvecklare på Svenska Spel och Sverigechef på Twentyfourseven.
  • utbildad filmproducent från Hollywood.
  • civilekonom från Stockholms Universitet.

Mattias Brännholm – Sveriges enda Storybrand Certified Guide

Mattias Brännholm – kursledare

Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation. Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.

  • Enda i Sverige certifierad i storybranding.
  • + 20 års erfarenhet av kommunikation och marknadsföring.
  • f.d SVT-journalist, affärsutvecklare på Svenska Spel och Sverigechef på Twentyfourseven.
  • utbildad filmproducent från Hollywood.
  • civilekonom från Stockholms Universitet.

Mattias Brännholm – kursledare

Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation. Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.

  • Enda i Sverige certifierad i storybranding.
  • + 20 års erfarenhet av kommunikation och marknadsföring.
  • f.d SVT-journalist, affärsutvecklare på Svenska Spel och Sverigechef på Twentyfourseven.
  • utbildad filmproducent från Hollywood.
  • civilekonom från Stockholms Universitet.
Mattias Brännholm har använt det skrivna ordet i hela sin yrkeskarriär. Först som skrivande journalist. Sedan som producent av rörlig media. Nu också som som kommunikationskonsult.

Tre steg för att komma igång med brand storytelling

 

01

Boka ett första kostnadsfritt digitalt möte. Där går vi igenom era behov.

02

Jag hjälper dig skapa din unika brand story och handlingsplan för att implementera storybranding.

03

Ni har en plan för att kommunicera och nå ut med ert budskap på ett nytt och bättre sätt.

Tre steg som kan ändra ditt varumärke för alltid

01

Ring och boka ett möte.

02

Få en ny världsbild när det gäller marknadsföring, kommunikation och varumärkesbyggande presenterad för dig på bara några timmar.

03

Kommunicera på ett nytt sätt – och nå ut med ditt budskap.

 

Vill ni ha hjälp med brand storytelling? Hör av er nu!

Sälj mer med stories. En workshop i sälj där man använder kraften i storytelling.

 

 Ladda gärna ner vår gratis guide om kraften i storytelling.

Ebook om kraften i storytelling

Förstå hur du kan skapa tydligare budskap. Hur du kan bygga starkare varumärken. Och hur du kan sälja bättre. Bara genom att använda kraften i stories.

Den här e-booken förklarar grunderna i kraften med storytelling. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.