Känslor bygger varumärken. Och vilken känsla är häftigare än förväntningarna på den första kyssen?
Vad kan vi lära av filmen som setts 150 miljoner gånger på YouTube?
Filmen First Kiss
Storyn i den 3.28 minuter korta filen är enkel: 20 främlingar träffas och ska direkt kyssas – passionerat – för första gången.
Vi triggas alla av den där underbara känslan. Det nervösa och obekväma i den första kyssen. Som dessutom förstärks många gånger om när det är en främling man ska kyssa för första gången.
Det är svårt att inte bli varm i hjärtat av den här filmen…
Filmen First Kiss har nästan 150 miljoner tittningar på YouTube.
Den här filmen har några år på nacken. Men det är fortfarande en favorit för att visa hur du kan skapa varumärkeskännedom och driva trafik utan att prata om dig själv och dina produkter.
Filmen kostade i princip ingenting att göra.
Den handlar inte om produkten.
Den pratar inte om varumärket alls (med undantag för ett Presenterat av…).
Ändå resulterade filmen i:
- 1400 % ökning i försäljning.
- 15000 % ökning i trafik till webbsidan.
- 96% av dessa besökare var förstagångsbesökare.
Idag är nästan 150 miljoner människor sett filmen First Kiss på You Tube.
Bygga varumärket med känslor – lärdomar
Hur än mysig och härlig filmen är, den togs fram med ett kommersiellt syfte. Att sprida kännedom än klädmärket Wren.
När filmen släpptes var den digitala klädbutiken Wren relativt okänd. Dom hade en begränsad budget att satsa på marknadsföring. Men dom hade örnkoll på vad det är som berör oss.
Vem kan motstå känslan av den första kyssen? Minnena. Förväntningarna som var. Elektriciteten i luften.
Naturligtvis blir vissa upprörda över filmen. Att man inte ska exploatera känslor på det sättet. Det är förståligt. (Upprördheten bidrar dock också till att sprida nyfikenhet om filmen…).
Men de allra flesta får en synnerligen varm känsla inombords.
Tänk om innehåll som är kopplat till ditt varumärke också skulle skapa varma känslor hos dina presumtiva kunder?
Det finns ett antal lärdomar att göra av filmen:
1. Människor älskar innehåll med känslor
Det finns ett antal sajter som synnerligen duktiga på att skapa innehåll som människor delar (buzzfeed.com är kanske den mest kända). En gemensam nämnare för det innehåll som delas mest är att det berör våra känslor.
Människor tenderar att dela innehåll mest om har en stark positiv känsla av innehållet. Och allra starkaste är det när innehållet får en att gråta eller känna sig glad eller inspirerad.
Det digitala beteendet är att vi vill dela med oss av dessa starka känslor med andra. Därför delar vi.
2. Att inte sälja är nyckeln för att bygga varumärke – och sälja.
Att filmen har 150 miljoner visningar beror på en enda sak. Att människor har delat den hejdlöst mycket. Ovan nämnda Buzzfeed gjorde en artikel på filmen när den kom ut och bara Buzzfeeds sida delades över en miljon gånger).
Men – och det här är viktigt – filmen hade aldrig någonsin delats i den här omfattningen om den hade varit nedsmetad med en massa ”Köp nu”-budskap. Inte ens om det hade haft ett enda köpbudskap i slutet hade den delats lika mycket.
Det primära syftet med filmen var att skapa medveten om varumärket (brand awareness). Och det gjorde man. På bästa sätt.
Att det sedan ändå ökade försäljningen med 1400% jämfört med veckan innan var en bonus.
Och kanske den nyttigaste säljläxan för de flesta. Nämligen att de som köper vill känna något.
3. Var subtil – och lita på kunden
Om man kommunicerar autentiskt utan att sälja sätter man inte upp försvarsmurar. Om man verkligen engagerar och berör och skapar en nyfiken så kommer folk hitta dig. Det visar siffrorna för Wren så tydligt.
Naturligtvis kommer inte varenda än som tittar att vilja veta mer om Wren. De allra flesta bryr sig förmodligen inte om Wren nämnvärt. Men, och det är det fina, många bryr sig faktiskt.
Det fina med att kunderna hittar dig, istället för att du jagar i fatt dom är att kunden är makten. Det är kunden som bestämmer.
Det är dom bästa kunderna för att bygga starka och långvariga affärsrelationer.
Fler artiklar i samma ämne
GRATIS GUIDE OM KRAFTEN I STORIES
Förstå hur du kan skapa tydligare budskap. Hur du kan bygga starkare varumärken. Och hur du kan sälja bättre. Bara genom att använda kraften i stories.
Den här e-boken förklarar kraften med storytelling. (Hint: en del av det är psykologiskt och undermedvetet). Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt.
Block "36577" not found