SD vinner röster med en bättre story

SD har en bättre story

Japp. Du läste rätt. SD har en bättre story.

Du bör läsa resten också.

Det förklarar på två minuter varför vi är där vi är.

I går kväll blev det klart att det blir regeringsskifte i Sverige. Många förfärar sig över att Sverigedemokraterna nu, på ett eller annat sätt, kommer ha inflytande i Sverige och hur andra partier hjälpt dom till den positionen.

Jag ser väldigt lite självrannsakan hos dom andra partierna. Hur vi hamnat här.

Enligt mig är det enkelt:

SD har en bättre story.

Bra strukturerade budskap, budskap baserade på de dramaturgiska reglerna i storytelling gör att människor tar till sig ett budskap bättre och starkare.

En bra story följer en struktur

En bra story är en struktur, en formel, som består av ett antal akter, moment och scablonkaraktärer. Rätt utfört blir det en berättelse som vi människor tar till oss bättre än någon annat. Jag skrev om det på valkvällen. Har skrivit om kraften i storytelling tidigare. Och har också förklarat hur Trump vann det amerikanska valet 2016 tack vare en bättre story.

Nu händer samma sak i Sverige.

Aspirational identity

Det går nämligen att använda en förenklad version av den dramaturgiska formeln för bra storytelling på sina budskap. Det gäller även politiska budskap. Bra strukturerade budskap, budskap baserade på de dramaturgiska reglerna i storytelling gör att människor tar till sig ett budskap bättre och starkare.

När det gäller budskapsformulering med storytelling är en nyckel att mottagaren känner igen sig i huvudrollsinnehavaren och kan relatera till dennes drömmar. Dessa drömmar kallas aspirational identity. Alla bra stories börjar med en huvudkaraktär som drömmer om något större, något bättre och som vill skapa förändring. 

Ju tydligare denna bild och dröm är desto bättre. Desto mer engagemang skapar det. En huvudkaraktären som aspirerar på något större och bättre är fundamentet i bra storytelling.

I klartext: SD är inte problemet. Dom är möjligtvis symbolen för problemet i ditt partis budskap. Men dom är inte själva problemet.
Det är därför skrämselpropaganda för SD fungerat skitdåligt. 

Tydligt problem

Nästa moment i bra storytelling är att det finns ett tydligt problem som hindrar huvudkaraktären att nå sin dröm. Det skapar utmaningen/konflikten som är nödvändig för bra storytelling. 

Kardinalfelet som många gör att göra motståndaren/fienden till problemet. Så fungerar inte den dramaturgiska koden som vi människor uppskattar. En motståndare är möjligtvis en symbol för problemet, men dom är inte själva problemet. Grundproblemet i bra storytelling är alltid vad som hindrar huvudkaraktären från att nå sin dröm.

I klartext: SD är inte problemet. Har aldrig varit. Kommer aldrig vara. Dom är möjligtvis symbolen för problemet i ditt partis budskap. Men dom är inte själva problemet.

Det är därför skrämselpropaganda för SD fungerat skitdåligt. 

Det är möjligt att man tycker att stoppa SD från makten är den viktigaste frågan av alla i valet. Men det är inte den bästa storyn. Än mindre det starkaste budskapet.

Aspirational Identity i att stoppa SD var och är i princip obefintlig. Det kommunicerade – i princip och förenklat – att ett oförändrat läge är det bästa som kan hända. En svag aspirational identity i huvudkaraktären är det säkraste sättet att skapa en oengagerande story. 

Aspirational Identity i att stoppa SD var och är i princip obefintlig. Det kommunicerade att ett oförändrat läge är det bästa som kan hända. En svag aspirational identity i huvudkaraktären är det säkraste sättet att skapa en oengagerande story. 

Vad får människor att rösta?

Det är så klart många olika anledningar. I grunden handlar det om: engagemang.

En oengagerande egen story – ”stoppa SD!” – skapar inte bara svagt engagemang för det egna budskapet. Det öppnar också dörren på vid gavel för någon som har en engagerande story. Med andra ord: det öppnar dörren för väljare att byta parti, till det parti som har en engagerande story. SD har länge varit skicklig på att paketera sina budskap och hållit sig till dom. Vi kan tycka vad vi vill om innehållet i budskapen. Men SDs budskaps struktur har följt strukturen i bra storytelling. Det är vad som har skapat genomslag.

Mottagaren är huvudkaraktären i budskapet

Vad är det då SD har gjort med sitt budskap?

Dom har satt väljarna och Sverige i centrum av sin story. Dom har målat upp tydliga problem. Och dom har beskrivit en vad dom tycker bättre framtid (aspirational identity).

Dom har upprepat budskapet. Igen. Och igen.

I brist på andra partier med ett budskap som innehåller en tydlig aspirational identity är det inte förvånande att det svenska valet 2022 gick som det gick.

När ska de andra partierna förstå – och använda – storytelling för budskap på rätt sätt?

Storyn svenska valet missade

Den svenska valrörelsen 2022 är över. Den kan sammanfattas på många olika sätt. Enklast skrivs

GRATIS GUIDE OM  KRAFTEN I STORIES

Ebook om kraften i storytelling

Förstå hur du kan skapa tydligare budskap. Hur du kan bygga starkare varumärken. Och hur du kan sälja bättre. Bara genom att använda kraften i stories.

Den här e-boken förklarar kraften med storytelling. (Hint: en del av det är psykologiskt och undermedvetet). Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt.