Aspirational Identity

 

Aspirational Identity är drömmen om vem vi egentligen vill vara. Det är ett av det viktigaste koncepten att förstå i storytelling.

Aspirational Identity – sammanfattning

  • Vad vi alla drömmer om att bli.
  • Evig kraft i alla människor.
  • Fundamentalt i alla bra stories.
  • Nyckel att förstå i kommunikation, marknadsföring och varumärkesarbete.

 

Aspirational identity – definition

Aspirational identity betyder kort och gott: vem vill du vara. Vem drömmer du om att vara. Vem aspirerar du att bli. 

Det är en av, om inte den starkaste kraften, hos oss människor. I stort och smått är det den som driver oss varje dag. Vi vaknar varje morgon med en tanke, medveten eller omedveten, att försöka vara bättre. En bättre förälder, en bättre partner, en bättre anställd, en bättre vän, en bättre kollega…helt enkelt: en bättre människa.

Aspirational Identity är kraften som driver utveckling. Hos varje människa. 

Vi är kanske inte alltid medvetna om den. Men den leder oss i det mesta vi gör.

 

Aspirational identity i storytelling

Det är därför aspirational identity är så viktigt i storytelling. Det är länken som skapar engagemang hos mottagaren.

All bra storytelling handlar om en karaktär som vill något. Som har en intressant aspirational identity. Att kunna identifiera sig med karaktären och vad karaktären drömmer om är tätt sammanlänkat. Det är båda etablerade i första akten av en story. Och det är det som sätter grunden för resten av storyn. Vem är den här karaktären och vad drömmer den om?

Hur mycket mottagaren engagerar sig i storyn handlar vars av dessa faktorer och handlar egentligen bara om tre saker:

  1. Hur väl identifierar jag mig med huvudkaraktären.
  2. Hur väl identifierar jag mig med karaktärens drömmar (aspirational idenity).
  3. Vad är problemet som hindrar huvudkaraktären att nå sina drömmar.

Alla tre är viktiga på sitt sätt. Men vad karaktären drömmer om är viktigast för att skapa engagemang. Om karaktärens dröm är att bestiga Hammarbybacken är inte det en lika stark dröm som om den drömmer om att bestiga Mount Everest.

Lite överkurs här och nu: en bra aspirational identity hos en karaktär har tre dimensioner: en fysisk (extern), en psykisk (intern) och en filosofisk. När du har en aspirational identity som klickar alla tre boxarna har du skapat starkt engagemang.

 

Aspirational identity – exempel

I Stjärnornas krig drömmer Luke Skywalker om att 1) hämnas sina släktingars död (fysiskt), 2) komma över sin tvekan om han kan bli en jedi-krigare (internt) och 3) rädda världen från det onda (filosofiskt).

I Pretty Woman drömmer Vivian om att 1) kunna betala hyra (fysiskt), hon kämpar med att 2) inte bli förälskad i sin kund (internt) och vill samtidigt 3) förverkliga sina drömmar genom att lämna det livet och lever och plugga vidare (filosofiskt).

Det spelar ingen roll vilken story du gillar. Alla bra stories har tydliga aspirational identies.

GRATIS GUIDE OM KRAFTEN I STORYTELLING

 

Ebook om kraften i storytelling

Förstå hur du kan skapa tydligare budskap. Hur du kan bygga starkare varumärken. Och hur du kan sälja bättre. Bara genom att använda kraften i stories.

Den här e-booken förklarar grunderna i kraften med storytelling. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.

 

 

SÅ HJÄLPER JAG ER MED TYDLIGA BUDSKAP

 

 

Använder du kraften i stories för att få ut ditt budskap på bästa sätt? 

Om inte – fyll i formuläret nedan så tar vi ett samtal och ser hur jag kan hjälpa er.