Narrative transportation
Narrative transportation är vi människors unika förmåga att leva oss in i en story. Det är anledningen att storytelling är så effektivt.
- Narrative transportation är människans förmåga att leva sig in i en en story.
- Kan ändra beteenden och värderingar hos mottagaren.
- Fundamentalt i alla bra stories.
- Viktigt att förstå i kommunikation, marknadsföring och varumärkesarbete.
Narrative transportation – definition
Narrative transportation är det psykologiska konceptet när vi människor blir uppslukade av en story. När vi lever oss in i bok eller film och känner så starkt för en karaktär och/eller en storyline att det får oss att ändra våra värderingar och beteende i vårt dagliga liv.
I detta ligger den verkliga kraften i storytelling.
Narrative transportation i storytelling
Forskaren Van Lear definierar Narrative transportation som:
- När en individ sympatiserar med en story och
- Storyn aktiverar hjärnan att måla upp egna bilder.
Vilket tillsammans får hjärnan att pausa sin närvaro i verkligheten. Att man, helt enkelt, drömmer sig bort.
Forskning visar att vi ägnar en stor del av den vakna tiden att fundera på annan än det vi borde göra här och nu. Alltså, dagdrömma.
Vi människor är duktiga på det här av oss själva
Vi människor är väldigt duktig på det här. Annan forskning visar att vi faktiskt ägnar en stor del av den vakna tiden att fundera på annan än det vi borde göra här och nu. Vad ska vi äta till middag i kväll och vad behöver vi göra för det? Vad ska vi göra på semestern? Hur ser vi vårt liv om fem år?
Alla såna tankar är hjärnan som analyserar. Som målar upp bilder av ett framtida tillstånd.
När du som mottagare dessutom målar upp scener med karaktärerna utanför storyn är det ett tydligt tecken på narrative transportation. En annan viktig del i konceptet är att du som mottagare känner empati med karaktärerna. Som om du kan placera dig själv i deras skor.
Att kunna ”placera sig i deras skor”, empatin, är den enskilda starkaste kraften i konceptet med narrative transportation. När det sker har du engagerat ditt hjärta i storyn. Du bryr dig.
Att kunna ”placera sig i deras skor”, empatin, är den enskilda starkaste kraften i konceptet med narrative transportation.
Exempel på narrative transportation
Det förmodligen tydligaste exemplen på kraften i narrative transformation är bibeln och koranen. Miljarder människor på vår jord inte bara läser och målar upp egna bilder av texterna. Det får dem också att anpassa sina beteende och leva efter värdering som finns i de olika stories som finns i dessa religösa texter.
Hur Donald Trump och SD är framgångsrika politiskt är direkt kopplade till det psykologiska konceptet i narrative transportation.
I företagsvärlden är förmodligen Apple det bästa exemplet på kraften i narrative transportation.
Gratis guide om kraften i storytelling
Förstå hur du kan skapa tydligare budskap. Hur du kan bygga starkare varumärken. Och hur du kan sälja bättre. Bara genom att använda kraften i stories.
Den här e-booken förklarar grunderna i kraften med storytelling. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.
Så hjälper jag er med kraften i storytelling
Föreläsning
Inspirations- eller utbildande föreläsning om storytelling och de möjligheter som gömmer sig i människans mångtusenåriga förhållande med stories.
- Så funkar storytelling
- Så skapar du starka budskap
- Sälj bättre och driv mer affärer med stories
För skolor, affärsnätverk, säljare, marknadsförare, ledningsgrupper och styrelser.
Workshop
Workshop på 1-2 dagar där gruppen lär och tar till sig de dramaturgiska reglerna i storytelling – och applicerar det på sin verksamhet.
- Ta fram ditt företags brand story.
- Växla upp företaget med storytelling.
- Använd strategisk storytelling i ditt företag
För ledningsgrupper, säljare, kommuikatörer, marknads-förare och styrelser.
Coaching
Individuell (eller några få) coachning i framför allt presentationsteknik och budskapsformulering med hjälp av strukturen i storytelling.
- Skapa bättre presentationer med storytelling.
- Skriv bättre texter och tal med storystruktur.
- Tänk story. Hela tiden. Då vinner du.
För vem som helst som vill bli bättre.