Tydligt budskap grunden i framgångsrik kommunikation.

 

Forskningen är tydlig. Den som har det enklaste och tydligaste budskapet för kunden vinner. De bästa budskapen är på liv eller död.

 

 

Tydligt budskap – sammanfattning

  • Människan drunknar i budskap varje dag; bara budskap så står ut och berör på rätt sätt når ut.
  • Forskning visar att budskap strukturerade med de dramaturgiska reglerna från storytelling är bästa sättet att forma budskap.
  • Vilka budskap vi reagerar på sitter i vårt DNA – och är kopplat till Maslows behovstrappa.
  • Att lära sig strukturera budskap på rätt sätt går att lära sig på en dag; den kunskapen har du med dig resten av livet.

 

 

 

Även om din produkt är bäst förlorar den mot konkurrenterna om de är tydligare i sin kommunikation.

 

 

 

 

 

 

Hur mycket förlorar du på att vara otydlig?

Driver du ett företag som vill sälja mer? Att kunder ska gilla er mer? Ska du hålla en föreläsning som du vill ska bli bra? Är du en politiker som vill få ut budskapet bättre?

Din utmaning är att vi människor varje dag möts av cirka 5000 budskap. Av dessa  kommer vi ihåg 86 och bara 12 gör ett bestående intryck. 

 

Det undermedvetna scannar hela tiden efter tydliga budskap

Det undermedvetna jobbar hela tiden med att sortera bort sånt som är oviktigt. Det som är viktigt för oss reagerar vi på. Genom historien sitter det i människans DNA att reagera på hot. Ju mer ditt budskap berör de grundläggande behoven i Maslows behovsteori (anpassade till vår nutid) desto bättre genomslag.

Hjärnan ska inte behöva anstränga sig för att förstå vad du försöker säga. Ett bra budskap berör mottagaren.

Ditt budskap måste vara enkelt. Och viktigt.

 

 

Forma ett tydligt budskap med hjälp av strukturen i stories – och du mår bättre.

 

Människan bästa verktyg för att sprida information som engagerar och inte kräver en massa energi att förstå är stories.

När vi hör en bra story aktiveras vår nervceller i hjärna och må bra-kemikalien oxcytocin strömmar in i hjärnan. Det för med sig att hjärnan responderar starkare till mänskliga stories fyllda med sympati, medkänsla och tillhörighet.

Strukturera ditt budskap med hjälp av storytelling så når du ut optimalt.

 

 

 

 

Bra kommunikation, marknadsföring och sälj börjar med ett tydligt budskap.

 

 

Brand story. Work shop om kraften i storytelling med Mattias Brännholm.

Skapa tydliga buskap – workshop

 

För: styrelse och ledningsgrupper. 

Tid: två heldag med cirka en veckas mellanrum – eller den tid som behövs.

 

 

MÅL

Att deltagarna i workshopen ska lära sig dramaturgin i storytelling och hur man använder processen för att skapa tydliga budskap.

 

INNEHÅLL

Alla känner igen en bra story. I det – stories vi alla känner igen – börjar vi. Vi analyserar hur bra stories är uppbyggda. Ur det får vi fram en formel, en storystruktur.

Sedan anpassar vi den till er verksamhet och behov. Vi trycktestar formeln med olika konkreta exempel som ni som kursdeltagare har.

 

PRAKTISKT

Vi håller till hos dig under den tid som behövs.  Rummet behöver en stor white-board. 

 

LEVERANS

Leveransen av workshopen blir:

1) En förståelse i formeln för att skapa tydliga budskap.

2) Flertalet praktiska övningar i att utveckla bättre budskap för er.

Mattias Brännholm konsult affärsutveckling

 

Sluta svamla. Börja kommunicera tydligare. Kontakt mig här för workshop.

 

Mattias Brännholm

Affärsutvecklare / Storykonsult / Filmmakare 

 

Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation. Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.

Mattias är också producent / regissörs för Bramas samtliga filmproduktioner.

 

 

Mattias Brännholm

Affärsutvecklare / Storykonsult / Filmmakare 

 

Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation. Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.

Mattias är också producent / regissörs för Bramas samtliga filmproduktioner.

 

Mattias Brännholm

Affärsutvecklare / Storykonsult / Filmmakare 

 

Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation.

Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.

Mattias är också producent / regissörs för Bramas samtliga filmproduktioner.

Mattias Brännholm har använt det skrivna ordet i hela sin yrkeskarriär. Först som skrivande journalist. Sedan som producent av rörlig media. Nu också som som kommunikationskonsult.

Tre enkla steg som kan ändra ditt företags kommunikation för alltid

 

01

Boka ett första kostnadsfritt digitalt möte. Där går vi igenom era behov.

02

Jag hjälper er förstå kraften i storytelling och hur ni ska skapa tydliga budskap.

03

Ni har en plan för att kommunicera och nå ut med ert budskap på ett nytt och bättre sätt.

 

 

Kontakta här för ett första kostnadsfritt digitalt möte.

 

 

 

 

 

Att förstå storytelling är det första grundläggande steget i att skapa ett enkelt och tydligt budskap som når ut.

 

 

 

Gratis guide om kraften i storytelling

 

Ebook om kraften i storytelling

Den här e-booken förklarar grunderna i kraften med storytelling. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.