Corporate storytelling är när företag använder de dramaturgiska reglerna i storytelling i sin kommunikation. Rätt utfört är det effektivaste sättet för ett företag att sprida sitt budskap.
Många beskriver corporate storytelling som när ”företag använder berättandet för att sprida sitt budskap”. Även om det är sant tycker jag det är en för smal beskrivning. Använder man kraften i storytelling rätt är användningsområdena fler och större.
”När företag använder de dramaturgiska reglerna i storytelling i sin kommunikation för att nå mottagaren på effektivaste sätt”.
Corporate storytelling – definition
Min definition av corporate storytelling är: ”när företag använder de dramaturgiska reglerna i storytelling i sin kommunikation för att nå mottagaren på effektivaste sätt”.
De dramaturgiska reglerna är nyckelorden ovan.
Alla människor kan sjunga. Det betyder inte att alla människor sjunger vackert. Det är precis samma sak med storytelling. Alla människor har en mun och kan prata. Alla kan berätta en historia.
Det är inte samma sak som att alla han berätta en historia väl.
Alla bra historier följer en struktur, ett ramverk. När man förstår och verkligen kan använda det här ramverket – de dramaturgiska reglerna – kan man skapa kommunikation som är effektivare än någon annan form av kommunikation. Ramverket går dessutom att använda på fler sätt än att bara berätta stories om företaget.
Vill du förstå kraften i storytelling? Läs mer här.
Fem användningsområden för corporate storytelling
Rätt utfört har corporate storytelling har fem fem primära användningsområden:
- Skapa tydliga budskap
- Bygga varumärke (storybranding)
- Marknadsföring (narrative marketing)
- Effektivt sälj
- Rekrytering av personal
Skapa tydliga budskap

Tydligt budskap är grunden i all framgångsrik kommunikation. Storybranding använder kraften i de dramaturgiska reglerna för att tydliggöra ditt budskap.
All effektiv kommunikation börjar med ett tydligt budskap. Ett budskap som mottagaren gillar att höra och som är lätt att kommunicera. Bästa sättet att fram ett tydligt budskap är att ta fram en brand story.
Det fundamentala i alla brand stories är att det berör mottagaren och är autentiska och empatiska.
Bygga varumärke (storybranding)

Syftet med att bygga varumärke är att skapa kännedom om varumärket hos presumtiva kunder. Den dagen kunden är redo att göra affär är varumärket top of mind. Att bygga varumärket är enda sättet att nå kunder längst ut i säljtunneln, alltså dom som inte känner till att dom har ett problem som varumärket löser och än mindre känner till varumärket.
Att bygga varumärket handlar ofta om kommunikation där övergripande värderingar och intressen kommuniceras. Branded content är ett bra exempel på att bygga varumärke.
Marknadsföring (narrative marketing)

Skillnaden mellan storybranding och narrative marketing kan bäst beskrivas: narrative marketing är kopplat till företagets produkter och tjänster.
Hantverket – storytelling – är fortfarande det samma. Att använda de dramaturgiska reglerna för att skapa engagemang och känslor hos mottagaren.
Effektivt sälj med storytelling
Människan köper inte den bästa produkten. De köper den produkt de förstår bäst. Som får dom att känna mest.
Sälj inträffar när kunden är längst inne i säljtunneln. När den bestämt sig för att lösa sitt problem med ett köp. Det är i det här ögonblick 1) all din tidigare storytelling ger resultat och 2) du med rätt storytelling här och nu om företaget kan göra en avgörande skillnad i vilken leverantör väljer.
Det är punkt 2 så många företag missar, eller inte riktigt förstår, i sin kommunikation.
Fram till kunden är nära ett köpbeslut ska all kommunikation och storytelling handla om kunden och kundens problem. Och hur ditt företag kan lösa problemet. Först när kunden börjar bli mogen att fatta ett köpbeslut blir vem den ska handla med relevant.
Fram till nu har företagskommunikation bara varit irriterande. Nu är det plötsligt ytterst relevant. På en sajt är det naturligtvis Om oss-sidan som är det viktiga och vilken story som berättas där.
Helst ska det vara en företagsfilm (presentationsfilm) eller, beroende på köpets storlek, en företagsdokumentär (historiens om företaget). Enligt devisen ”ju större ett köp är desto mer research” är presumtiva kunder nära ett stort beslut synnerligen mottaglig för omfattande kommunikation som är relevant.
En företagsfilm / företagsdokumentär bygger en djup relation med den presumtiva kund. Om dina konkurrenter inte har det och allting annat är lika, vem tror du kunden väljer? Det enda den vill veta i det här läget är ju: varför ska jag välja dig? Plead your case!
Rekrytering av personal
En bra företagsfilm eller företagsdokumentär är också extraordinärt material för rekrytering av personal. Förutom att berätta vad företaget gör berättar en bra företagsfilm varför man gör det. Och hur den gör världen bättre.
Det är ofta den stora bilden som spelar roll i rekrytering av viktig personal. Att skapa en känsla att man inte bara jobbar, utan att jobbet innehåller ett större syfte.

Corporate storytelling handlar om mer än bara berätta företagets historia. Rätt utfört är det ett kommunikationskoncept som genomsyrar all företags kommunikation.
Därför är corporate storytelling så effektivt
Alla bra stories har tre dimensioner.
- Extern.
- Intern.
- Filosofisk.
En story handlar om någonting (fysiskt) och hur det får hos att känna (internt). De bästa stories berör också varför det i den större bilden är fel att vi känner så (filosofiskt). Det överensstämmer väl med hur vi människor handlar.
Storytelling överensstämmer med köpprocessen
Alla som köper något har i grunden ett fysiskt problem. Köpbeslutet är dock baserat på hur köparen känner inför produkten (internt). Om dom kommer tillbaka, eller rekommenderar andra, är ofta kopplat till det filosofiska,
Bra corporate storytelling berör alla tre.
Det är därför det är så effektivt.
GRATIS GUIDE OM KRAFTEN I STORIES

Förstå hur du kan skapa tydligare budskap. Hur du kan bygga starkare varumärken. Och hur du kan sälja bättre. Bara genom att använda kraften i stories.
Den här e-boken förklarar kraften med storytelling. (Hint: en del av det är psykologiskt och undermedvetet). Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt.
Fler artiklar