Fokusera inte på vad du vill säga. Fokusera på att berätta en story publiken vill höra.
De bästa presentatörerna paketerar vad dom vill ha sagt i en story publiken vill höra. Dom följer en struktur. Dom planerar och dom tränar.
De bästa presentatörerna paketerar vad dom vill ha sagt i en story publiken vill höra. Dom följer en struktur. Dom planerar och dom tränar.
Gör du fortfarande presentationer enligt den knastertorra strukturen vi fick lära oss i uppsats-arbetena i skolan? Syfte, teori, metod, fakta, slutsatser och allt vad det nu var.
Vad tror du skulle hända om du strukturerar dina presentationer enligt den fungerande modellen i Hollywood? Att din presentation är en engagerande story?
När vi hör en bra story aktiveras vår nervceller i hjärna och må bra-kemikalien oxcytocin strömmar in i hjärnan. Det för med sig att hjärnan responderar starkare till stories än någon annan form av kommunikation.
Forskning visar att vi människor kommer i håg en story 22 gånger bättre än fakta. Paketerar du vad du vill säga – inklusive faktan – i en bra story kommer man ihåg vad du sagt.
Tid: en heldag – eller den tid som behövs.
För: alla som någon gång håller en presentation
Att personen som coachas lär sig dramaturgin i storytelling och hur de kan använda formeln inte bara i presentationen vi jobbar med utan i alla presentationer i framtiden.
Alla känner igen en bra story. I det – stories vi alla känner igen – börjar vi. Vi analyserar hur bra stories är uppbyggda. Ur det får vi fram en formel, en story struktur. Den formeln applicerar vi på din presentation.
Vi jobbar igenom din presentation och strukturera den så att den, baserad på forskningen som finns om effektiviteten med storytelling, engagerar målgruppen på bästa sätt.
Notera: Denna coaching fokuserar på strukturen och budskapet i din presentation. Vi jobbar inte med design (och liknande) i en eventuell power-point.
Vi håller till hos dig under den tid som behövs. Rummet behöver en stor white-board.
Leveransen av coachingen blir:
1) Teoripass om de dramaturgiska reglerna i storytelling och hur du kan använda dem till din fördel.
2) En genomgång och strukturering av din presentation.
P.S Det går också göra detta som föreläsning eller workshop. Fyll i formuläret nedan och berätta om dina behov.
Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation. Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.
”Jag skulle hålla en presentation på 45 minuter för 450 potentiella kunder. Mattias och jag jobbade i två dagar. Vi gjorde om presentationen totalt. Från att jag rabblade en massa nördig fakta till en engagerande story med viss fakta som stöd. Efteråt var det smått kaotiskt i vår monter. Det blev vår bästa mässa ever. ”
Martin Sternberg • CaplliaryFlow
Förstå hur du kan skapa tydligare budskap. Hur du kan bygga starkare varumärken. Och hur du kan sälja bättre. Bara genom att använda kraften i stories.
Den här e-booken förklarar grunderna i kraften med storytelling. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.
Antingen i formuläret nedan eller på telefon 08-6270600.